Jyväskylän
kaupungin käsityönopetuksen opetussuunnitelmaa
toteutetaan soveltuvin osin huomioiden harjoittelu- ja kokeilukouluna
toimiminen.
Tulostettava versio käsityön
opetussuunnitelmasta.
Käsityönopetuksen
tavoitteet
Tavoitteet
kattavat koko ikäluokalle tarkoitetun käsityön opetuksen materiaaleista
ja tekniikoista riippumatta.
Tavoitteiden
nelijakoisuus
saa perusteensa käsityönopetuksen luonteesta. Toisaalta opetusta
leimaavat käsityöllinen toiminta ja käsityöllinen taitaminen,
toisaalta kyseessä on koulun oppiaine, jolla on tavoitteellinen
kasvatustehtävä. Opettajalta aineenhallinnan saavuttaminen edellyttää
kokonaisen käsityöprosessin hallintaa. Kasvatuksellisen kokonaisuuden
hallinta taas edellyttää sekä työskentelytaitojen että laajempien
kasvatuksellisten taitojen ymmärtämistä. Työkasvatuksen painottuminen
nousee jo oppiaineen nimestä sekä sen konkreettiseen tulokseen
tähtäävästä luonteesta.
Tavoitteet
voivat painottua työkohtaisesti eri tavoin, sillä esimerkiksi
taitojen lähtötaso saattaa vaikuttaa suunnittelun laajuuteen (ensikertainen
tekniikkaharjoittelu) tai työn teema voi nostaa yhden yksittäisen
tavoitealueen muita tärkeämmäksi (kansainvälisyys, perinnekulttuuri).
Käsityön tiedot ja taidot
Käsityönopetuksen
tehtävänä on opettaa oppilaalle käsityötaitoja teknisen työn ja
tekstiilityön sisältöalueilta käyttäen molempien osa-alueiden materiaaleja
ja tekniikoita. Opiskelussa harjoitellaan välineiden, laitteiden
ja koneiden käyttämistä sekä perehdytään niiden toimintaperiaatteisiin
ja teknologian arkipäivän ilmiöihin. Työskennellessään oppilas kehittää
teknisiä ja motorisia taitojaan.
Suunnittelun
taidot
Oppilas suunnittelee sekä työnsä ulkoasun että sen tekniset ratkaisut.
Suunnittelussa kiinnitetään huomiota tuotteen toimivuuteen, esteettisyyteen
ja tarkoituksenmukaisuuteen. Oppilas harjaannuttaa avaruudellista
hahmottamistaan, kehittää luovuuttaan ja ongelmanratkaisutaitojaan
sekä soveltaa oppimiaan käsityötaitoja. Yhteys kuvataiteisiin
sekä tiedonhankinta erilaisista lähteistä tukevat suunnittelutyötä.
Suunnitelmaa esittäessään oppilas käyttää sekä sanallisia, kuvallisia
että kolmiulotteisia toteutustapoja.
Työskentelyn
taidot
Tavoitteena on kehittää oppilaan työskentelyn suunnitelmallisuutta,
pitkäjänteisyyttä ja omatoimisuutta sekä ohjata häntä työn tekemiseen
sekä yksin että erilaisissa ryhmissä. Tärkeää on oman ja toisen
työn arvostaminen. Suunnitellessaan ja työskennellessään oppilas
havainnoi toimiaan, reagoi muutoksen tarpeeseen sekä arvioi toimintaansa
ja työnsä lopputulosta. Oppilas harjaantuu ottamaan vastuuta omasta
työstään ja sen loppuunsaattamisesta, huolehtimaan työvälineistä
ja työympäristöstä sekä noudattamaan työturvallisuudesta annettuja
ohjeita.
Kasvamisen
taidot
Käsityönopetuksen tavoitteena on toiminta, jossa oppilas kokee
iloa ja tyydytystä työstään ja hänen itsetuntonsa kasvaa. Oppilas
ymmärtää itsensä osaksi ympäröivää yhteiskuntaa, sen kulttuuria,
historiaa ja tulevaisuutta. Käsitöissä oppilasta ohjataan kestävän
kehityksen periaatteen mukaisesti kantamaan vastuuta kuluttamisesta
ja ympäristöstä. Hän oppii arvostamaan työn ja materiaalin laatua,
ja hänen vastuuntuntonsa työstä ja materiaalin käyttämisestä lisääntyy.
Oppilas suhtautuu arvioiden ja kriittisesti sekä omiin valintoihinsa
että tarjolla oleviin virikkeisiin, tuotteisiin ja palveluihin.
Tavoitteet
perustuvat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2004.