Opetussuunnitelman valtakunnalliset
perusteet vuosiluokille
3-9
25§
Käsityö
Käsityön
opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaan käsityötaitoa niin, että hänen itsetuntonsa
sen varassa kasvaa ja hän kokee iloa ja tyydytystä työstään. Lisäksi hänen vastuuntuntonsa
työstä ja materiaalin käytöstä lisääntyy ja hän oppii arvostamaan työn ja materiaalin
laatua ja suhtautumaan arvioiden ja kriittisesti sekä omiin valintoihinsa että
tarjolla oleviin virikkeisiin, tuotteisiin ja palveluihin. Opetus toteutetaan
oppilaan kehitysvaihetta vastaavin aihepiirein kokeillen, tutkien ja keksien,
edeten kohti kokonaisen käsityöprosessin hallintaa. Käsityön opetuksen tehtävänä
on ohjata oppilasta suunnitelmalliseen, pitkäjänteiseen ja itsenäiseen työntekoon,
kehittää luovuutta, esteettisiä, teknisiä ja fyysis-motorisia kykyjä, ongelmanratkaisutaitoja
sekä ymmärrystä teknologian arkipäivän ilmiöistä. Oppilasta johdatetaan tutustumaan
suomalaiseen ja myös muiden kansojen käsityön kulttuuriperinteeseen.
VUOSILUOKAT
1–4
Käsityön
opetuksen ydintehtävä vuosiluokilla 1–4 on perehdyttää oppilas arkielämässä tarpeellisiin
käsityötietoihin ja -taitoihin sekä herättää hänen kriittisyytensä, vastuuntuntonsa
ja laatutietoisuutensa työskentelyssä ja materiaalivalinnoissa. Oppilasta autetaan
omaksumaan suunnittelutaitoja, ja hänelle annetaan perusvalmiudet suunnitelmiensa
toteuttamiseen oppimisen edetessä kohti kokonaisen käsityöprosessin hallintaa.
Häntä ohjataan käyttämään käsityössä tarvittavia perustyövälineitä sekä erilaisia
koneita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hänen pitkäjänteisyyttään ja
ongelmanratkaisutaitojaan kehitetään sekä ryhmässä että itsenäisessä työskentelyssä.
Saavutettu taidon kehittyminen ja hallinnan kokemus antavat työniloa, ja oppilaassa
syntyy myönteinen asenne työn tekemistä ja opiskelua kohtaan.
TAVOITTEET
Oppilas
• oppii tuntemaan käsityöhön liittyviä käsitteitä
ja käyttämään erilaisia materiaaleja, työvälineitä ja menetelmiä
• oppii käsityön
perustekniikoita ja tuotesuunnittelua sekä harjaantuu niiden edellyttämissä taidoissa,
jolloin myös hänen ajattelun taitonsa ja luovuutensa kehittyvät
• oppii avaruudellista
hahmottamista suunnitellessaan ja toteuttaessaan käsityötuotettaan
• oppii
kiinnittämään huomiota tuotteiden esteettisiin ominaisuuksiin, väreihin ja muotoihin
• oppii valmistamaan, huoltamaan ja korjaamaan arkipäivän käytännöllisiä tuotteita
• oppii ottamaan vastuuta omasta esineympäristöstään ja ymmärtää, että tuotteilla
on elinkaari
• tutustuu tietoteknisten välineiden käyttöön käsityöprosessin
eri vaiheissa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
• oppii vähitellen hallitsemaan
kokonaisen käsityöprosessin
• tutustuu ympäröivän yhteiskunnan teknologiajärjestelmiin
• omaksuu positiivisen asenteen työsuojeluun, oppii turvallista työvälineiden,
koneiden ja laitteiden käyttöä sekä oppii huolehtimaan oppimisympäristönsä viihtyisyydestä
• oppii arvioimaan ja arvostamaan omaa ja muiden työtä.
KESKEISET
SISÄLLÖT
• arkipäivän elämän keskeiset tekstiili- ja teknisen työn
materiaalit, työvälineet ja työtavat
• työskentelyyn ja työtilaan liittyvät
turvallisuustekijät
• omien töiden suunnittelua ja sen yhteydessä suunnitelmien
toteuttamiseen tarvittavien tekniikoiden kokeilua ja harjoittelua, suunnitelmien
erilaisia kuvaustekniikoita sekä tuotteiden valmistamista
• kotipaikkakunnalle
omaleimaisia, sekä vanhoja että moderneja, käsityötuotteita, -välineitä, - materiaaleja
ja työtapoja niihin liittyvine harrastuksineen ja ammatteineen tulevaisuuden mahdollisuuksina
sekä piirteitä lähiympäristössä mahdollisesti vaikuttavien muiden kulttuurien
käsityöperinteestä
• oppilasta lähellä, luonnossa ja rakennetussa ympäristössä,
esiintyviä ilmiöitä ja niiden teknologisia sovelluksia
• materiaalin ja tuotteiden
huolto, kunnostus ja korjaus sekä kierrätys ja uudelleen käyttö.
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 4. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
Oppilas
• osaa ohjatusti suunnitella toteuttamiskelpoisen tuotteen
• työskentelee
ohjattuna tarkoituksenmukaisesti suunnitelmaansa toteuttaen ja työturvallisuuden
huomioon ottaen
• hallitsee käsityön perustekniikoita, tuntee keskeisiä käsitteitä
ja tunnistaa perusmateriaaleja
• pyrkii työskentelemään pitkäjänteisesti sekä
ryhmän jäsenenä että itsenäisesti, haluaa kehittyä käsityöntekijänä ja tuntee
vastuunsa yhteisistä työvälineistä ja työtilojen viihtyisyydestä
• arvioi
ja arvostaa omaa ja toisten työskentelyä, oppimista sekä työn tuloksia
• suhtautuu
myönteisesti omaan ja muiden kansojen kulttuuriperintöön.
VUOSILUOKAT
5–9
Käsityön
opetuksen ydintehtävänä vuosiluokilla 5–9 on syventää ja kartuttaa oppilaan käsityötietoja
ja -taitoja siten, että hän kykenee entistä itsenäisemmin tekemään tarkoituksenmukaisia
materiaali-, työtapa- ja työvälinevalintoja käsityöprosessin eri vaiheissa. Häntä
rohkaistaan luovaan suunnitteluun ja itseohjautuvaan työskentelyyn sekä ohjataan
arvostamaan työn ja materiaalin laatua. Oppilaiden yhteistyötaitoja kehitetään
toteuttamalla yhteishankkeita oppilasryhmissä sekä eri oppiaineitten ja paikkakunnan
työ-, tuotanto- ja kulttuurielämän edustajien kanssa.
TAVOITTEET
Vuosiluokkien 1–4 tavoitteita käsitellään syvällisemmin, ja lisäksi
tulevat seuraavat tavoitteet:
Oppilas
• oppii suunnittelemaan ja valmistamaan laadukkaita, tarkoituksenmukaisia
ja esteettisiä tuotteita sekä ottamaan työskentelyssään huomioon myös eettiset,
ekologiset ja taloudelliset arvot
• perehtyy suomalaiseen ja soveltuvin osin
myös muiden kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuuriin saaden siten
ainesta oman identiteettinsä rakentamiseen ja omaan suunnittelutyöhönsä
•
perehtyy perinteiseen ja nykyaikaiseen teknologiaan liittyviin tietoihin ja taitoihin,
joita voi soveltaa arkielämässä, jatko-opinnoissa, tulevissa työtehtävissä ja
harrastuksissa
• oppii arvostamaan ja tarkastelemaan kriittisesti omaa ja
muiden työtä sekä etsimään luovia ratkaisuja havaitsemiinsa ongelmiin itsenäisesti
ja yhteistyössä muiden kanssa käyttäen apunaan erilaisia tietolähteitä
• oppii
ottamaan kantaa teknologian kehittymiseen ja sen merkitykseen ihmisten, yhteiskunnan
ja luonnon hyvinvoinnissa
• oppii ymmärtämään yritystoimintaa ja teollisia
tuotantoprosesseja.
KESKEISET SISÄLLÖT
Vuosiluokkien
5–9 aikana tulee oppilaalle antaa myös mahdollisuus painottua käsityöopinnoissaan
kiinnostuksensa ja taipumustensa mukaan joko tekniseen työhön tai tekstiilityöhön.
Teknisen työn ja tekstiilityön yhteinen sisältö (käsitellään erikseen molemmissa
käsityöoppiaineissa niille ominaisin tavoin)
• Tietoa ja elämyksiä suomalaisesta
kulttuurista, perinteestä ja muotoilusta sekä vaikutteita muista kulttuureista
• muodot, sommittelu ja värit
• erilaiset työjärjestykset ja työohjeet
• materiaali- ja kuluttajatietous
• tarkoituksenmukainen materiaalien
käyttö
• käsityössä esiintyvien ongelmien ja sovellusten yhteys muihin oppiaineisiin,
mm. luonnontieteeseen ja matematiikkaan
• erilaisia suunnitelmien ja tuotosten
kuvaus-, raportointi- ja dokumentointitekniikoita
• oman paikkakunnan tuotantoelämään
ja yrittäjyyteen tutustuminen
• oman työskentelyn ja sen tulosten arviointi
sekä osallistuminen myös toisten töiden yhteiseen tarkasteluun.
TEKNISEN
TYÖN SISÄLLÖT
Visuaalinen
ja tekninen suunnittelu
• Tekninen piirtäminen, mallintaminen ja tietotekniikan
sovelluksia suunnittelussa
• erilaisten materiaalien tarkoituksenmukainen
ja luova käyttö eri käyttötarkoituksissa ja eri tekniikoin
• rakennettu ympäristö
ja erilaiset tuotteet sekä niiden sisältämä symbolinen merkitys eli viesti
•
erilaisten laitteiden toimintaperiaatteita, rakenteita, teknologisia käsitteitä
ja järjestelmiä sekä niiden sovelluksia
• monipuolista laiterakentelua.
Valmistaminen
• Teknisessä työssä tarvittavat käsityövälineet ja koneet sekä niiden
taitava ja turvallinen käyttö
• teknisen työn eri materiaaleja ja valmistustekniikoita
sekä niiden valinta ja yhdistäminen ja työstäminen luovasti
• kodin ja vapaa-ajan
välineiden huolto, kunnostus ja kierrätys.
TEKSTIILITYÖN
SISÄLLÖT
Visuaalinen ja tekninen suunnittelu
• Tekstiili-
ja muotihistoriaa soveltuvin osin kodin tekstiilejä ja vaatetusta koskevien aihepiirien
yhteydessä
• sisustustekstiilien, vaatteiden ja tekstiilitaiteen symbolinen
merkitys eli viesti
• tietoteknisiä sovelluksia ja uusi teknologia suunnittelun
apuvälineinä
• tekstiilituotteiden kolmiulotteisen muodon konstruointi, esim.
kaavoituksen perusteita
• tekstiilimateriaalien tarkoituksenmukainen ja luova
käyttö eri käyttötarkoituksissa ja eri tekniikoin.
Valmistaminen
•
Tekstiilityön perinteisiä ja moderneja työvälineitä ja koneita, niiden oikea valinta
käyttökohteeseen, toimintaperiaatteet, turvallinen käyttö sekä huolto
• tekstiilityön
eri materiaaleja ja valmistustekniikoita sekä niiden valinta, yhdistäminen ja
työstäminen luovasti
• tekstiilituotteiden hoito ja huolto sekä kierrätys.
PÄÄTTÖARVIOINNIN
KRITEERIT ARVOSANALLE 8
Visuaalinen ja tekninen suunnittelu
Oppilas
• kykenee havaitsemaan myös itsenäisesti ongelmia ja ohjatusti suunnittelemaan
toteuttamiskelpoisia tuotteita, joiden suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon
käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys, ekologisuus,
kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
• ymmärtää suunnittelemansa
tuotteet myös viestiksi ympäristölle
• dokumentoi suunnitelman esimerkiksi
kuvallisesti, sanallisesti, näyttein, pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten,
että siitä käy ilmi, millainen idea on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
• osaa ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden
kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.
Valmistaminen
Oppilas
• työskentelee tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita
noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä järjestyksestä ja viihtyisyydestä
•
hallitsee perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen,
ekologinen ja esteettinen
• osaa työskennellä tavoitteisesti yksin tai tiimeissä
• osaa ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa
• osaa soveltaa
muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.
Itsearviointi
sekä käsityöprosessin ja sen tulosten pohdinta
Oppilas
• kykenee ohjatusti
tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan ja osoittamaan sekä prosessin
kulussa että tuloksissa vahvuuksia ja heikkouksia
• osoittaa käsityöprosessin
arvioinnissa kritiikinsietokykyä ja halunsa suunnata toimintaansa palautteen mukaisesti
• pyrkii arvioimaan arkielämässä tarvitsemiaan tuotteita esteettisin, taloudellisin,
ekologisin ja tarkoituksenmukaisuuskriteerein
• muodostaa realistisen kuvan
taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.