OPEA510 OHJATTU PERUSHARJOITTELU 4.9.2012

Äidinkieli ja kirjallisuus

Laajuus 5 op

Tavoite Opiskelija
- osaa yksilöidä opetuksensa tavoitteet sekä sisällöt opetussuunnitelman ja oppiaineen luonteen pohjalta
- osaa suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin pituisia oppimisjaksoja ja hänellä on oppimisen ohjaamisen perustaidot
- osaa kehittää toimintaansa arviointitiedon ja palautekeskustelujen perusteella
- tietää oppimisen arvioinnin periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työssä
- ymmärtää oppimisympäristöjen moninaisuuden
- on harjaantunut oman toimintansa arviointiin ja tiedostaa vastuunsa kasvattajana.

Sisältö ja suoritustapa / Edeltävät opinnot /Integrointi/Arviointi / Vastuuyksikkö ( ks.yleisops)

Sisällöt ja opintojen eteneminen / Äidinkieli ja kirjallisuus

1. Yhteinen aloitustilaisuus: (kontaktia 1 t)

2. Pienryhmän työn suunnittelu ja oppilaitokseen, koulukirjastoon ja palo- ja pelastussuunnitelmaan
tutustuminen oppilaitoksen opetussuunnitelmiin tutustuminen (kontaktia 6 t)

3. Ryhmäkuuntelut pienryhmissä (kontaktia 6 t)

4. Oppilaiden tekstien arviointi itsenäisesti (kontaktia 2 t, itsenäistä 10 t)
- oppilaiden tai opiskelijoiden tekstien arvioiminen ja kommentoiminen

5. Opintopiirit suurryhmissä
- Tekstien arviointi I (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)
- Tekstien arviointi II (kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)
- Oppilasarviointi: itsearviointi, jatkuva näyttö, työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi
(kontaktia 2 t, itsenäistä 1 t)
- Työtapavinkkejä (kontaktia 3 t)

6. Oppituntien suunnittelu, pitäminen ja havainnointi
- opetusryhmään tutustuminen ennen omia tunteja
- tuntisuunnitelmien pohdinta ohjaajan kanssa
- omien oppituntien pitäminen (14-16 t)
- oman opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa
(yhteensä kontaktia 34 t, itsenäistä 45 t)

- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen
- oman (tai toisen) pienryhmän muiden opiskelijoiden pitämien tuntien palautekeskusteluihin osallistuminen
(yhteensä 13 t)

 

7. Pienryhmän loppupalaveri
(kontaktia 1 t)

Muistutukseksi:

1. Opiskelijalla on mahdollisuus opintokokonaisuuden aikana osallistua koulun vanhempainiltoihin ja
opettajainkokouksiin. Norssin kokouksista ja vanhempainilloista lähetetään tietoa sähköpostitse
”harjoitteluinfossa”. Ohjaavan opettajan kanssa opiskelija voi myös tutustua esimerkiksi välitunti- ja
ruokalavalvontoihin. Opiskelijalla on myös mahdollisuus seurata erityisopetusta ja tukiopetusta.

2. Opiskelija liittää pedagogisten aineopintojen portfolioonsa valintansa mukaan kahdesta neljään
työnäytettä Ohjattu perusharjoittelu -kokonaisuudesta. Työt voivat olla esimerkiksi omia oppitunteja
varten tai opintopiireissä tehtyjä materiaaleja.

 

 

Opintopiiri
Oppiaineen pedagogiikkaa ja didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen

Suurryhmä
Puolet koko äidinkielen ja kirjallisuuden harjoitteluryhmästä ( 12/13 opiskelijaa/opintopiiri)

Pienryhmä
Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä (3-5 opiskelijaa)