Projektit käsitöissä


RAHIPROJEKTI

Jyväskylän normaalikoulu

Riitta Huovila Juhani Rahela

Tutkiminen ja suunnittelu
Rahin valmistaminen
Valmiita töitä / Tilkkutyöpäälliset



Koulumme käsityönopetukseen sisältyy sekä viidensillä että kuudensilla luokilla tekstiilityön ja teknisen työn yhteisprojekti.


Yhteisprojekteissa ylläpidetään ja harjoitetaan molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja. Vuosittain toteutettava työ voi olla esimerkiksi

  • tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja

  • teemalähtöinen tuotesarja, johon oppilaat suunnittelevat ja valmistavat monipuolisesti materiaaleja käyttäen tuotekokonaisuuden yhteisestä aihepiiristä

  • erikoismateriaaleihin tai uusiin tekotapoihin perustuva työ

  • useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus

  • perusopetuksen aihekokonaisuuksiin perustuva jakso.


Lukuvuonna 2004/05 rahi valmistettiin 6. luokalla jakkaramallisena. Verhoiluun käytettiin kaaviopainannan ja konekirjonnan tekniikoita.

Lukuvuonna 2005-06 toteutettiin 5.luokalla MOTORAPRO (Monitoimirahi) -kokonaisuus, jossa tuolin valmistamiseen liitettiin myös teollinen ja historiallinen näkökulma sekä teknologiakasvatuksen tavoitteita. Rahin runko oli tällä kertaa laatikkomallinen,
päällinen valmistettiin tilkkutyötekniikoilla.

Käsityöprosessi integroitiin mahdollisimman tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti muihin oppiaineisiin.



Käsityön tavoitteet toteutuivat rahiprojektissa monipuolisesti

Käsityönopetuksen tarkoituksena koulumme opetussuunnitelman mukaan on

  • kehittää oppilaan suunnittelutaitoja.
    Suunnitteluvaiheessa kiinnitettiin huomiota rahin toimivuuteen, esteettisyyteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Pohdinnassa korostettiin ongelmalähtöistä ja persoonallista lähestymistapaa. Toteutussuunnitelmaa laatiessaan oppilaat harjaannuttivat avaruudellista hahmottamiskykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan.

  • opettaa perustaitoja suunnitelmien toteuttamiseksi
    Työskentelyssä opittiin käsityötaitoja sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaalien ja tekniikoiden alueelta. Samalla perehdyttiin tarvittavien välineiden, laitteiden ja koneiden käyttöön.

  • opettaa turvallista ja myönteistä työntekoa
    Työnteon aikana korostettiin työskentelyn suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä ja omatoimisuutta sekä valmiutta toimia sekä yksin että erilaisissa ryhmissä. Oppilasta ohjattiin arvioimaan omaa toimintaansa ja oman työnsä lopputulosta. Huomiota kiinnitettiin myös työvälineistä ja työympäristöstä huolehtimiseen sekä työturvallisuudesta annettujen ohjeiden noudattamiseen.

  • saa oppilaan ymmärtämään itsensä osaksi ympäröivää yhteiskuntaa, sen kulttuuria, historiaa ja tulevaisuutta
    Oppilaat saivat vierailukäynnin yhteydessä tietoja työ- ja tuotantoelämästä.
Päivitetty 18.01.2006 Riitta Huovila