Projektit
käsitöissä |
RAHIPROJEKTI
Jyväskylän normaalikoulu
Riitta
Huovila Juhani Rahela
|
|
|
|
|
Koulumme käsityönopetukseen sisältyy sekä viidensillä
että kuudensilla luokilla tekstiilityön ja teknisen työn yhteisprojekti.
Yhteisprojekteissa
ylläpidetään ja harjoitetaan molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja. Vuosittain
toteutettava työ voi olla esimerkiksi
tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja
ja tekotapoja teemalähtöinen
tuotesarja, johon oppilaat suunnittelevat ja valmistavat monipuolisesti materiaaleja
käyttäen tuotekokonaisuuden yhteisestä aihepiiristäerikoismateriaaleihin
tai uusiin tekotapoihin perustuva työuseiden
oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuusperusopetuksen
aihekokonaisuuksiin perustuva jakso.
Lukuvuonna
2004/05 rahi valmistettiin 6. luokalla jakkaramallisena. Verhoiluun käytettiin
kaaviopainannan ja konekirjonnan tekniikoita.
Lukuvuonna 2005-06 toteutettiin
5.luokalla MOTORAPRO (Monitoimirahi) -kokonaisuus, jossa tuolin valmistamiseen
liitettiin myös teollinen ja historiallinen näkökulma sekä
teknologiakasvatuksen tavoitteita. Rahin runko oli tällä kertaa laatikkomallinen,
päällinen
valmistettiin tilkkutyötekniikoilla.
Käsityöprosessi
integroitiin mahdollisimman tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti muihin
oppiaineisiin.
|
Käsityön tavoitteet toteutuivat rahiprojektissa monipuolisesti Käsityönopetuksen
tarkoituksena koulumme opetussuunnitelman mukaan on - kehittää
oppilaan suunnittelutaitoja.
Suunnitteluvaiheessa
kiinnitettiin huomiota rahin toimivuuteen, esteettisyyteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.
Pohdinnassa korostettiin ongelmalähtöistä ja persoonallista lähestymistapaa. Toteutussuunnitelmaa
laatiessaan oppilaat harjaannuttivat avaruudellista hahmottamiskykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan.
- opettaa
perustaitoja suunnitelmien toteuttamiseksi
Työskentelyssä opittiin
käsityötaitoja sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaalien
ja tekniikoiden alueelta. Samalla perehdyttiin tarvittavien välineiden, laitteiden
ja koneiden käyttöön. - opettaa
turvallista ja myönteistä työntekoa
Työnteon aikana korostettiin työskentelyn suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä
ja omatoimisuutta sekä valmiutta toimia sekä yksin että erilaisissa ryhmissä.
Oppilasta ohjattiin arvioimaan omaa toimintaansa ja oman työnsä lopputulosta.
Huomiota kiinnitettiin myös työvälineistä ja työympäristöstä huolehtimiseen
sekä työturvallisuudesta annettujen ohjeiden noudattamiseen. - saa
oppilaan ymmärtämään itsensä osaksi ympäröivää yhteiskuntaa, sen kulttuuria, historiaa
ja tulevaisuutta
Oppilaat saivat vierailukäynnin yhteydessä
tietoja työ- ja tuotantoelämästä.
|
Päivitetty
18.01.2006
Riitta Huovila |