Luokanopettajaharjoittelu

Opiskeltuja teorioita pyritään ohjatuissa harjoitteluissa yhdistämään käytäntöön ja vastaavasti käytäntöä sanoitetaan teoreettisilla malleilla.

Ohjatulla harjoitteluilla on erittäin keskeinen rooli opettajaopinnoissa, kun opettajana olemista pääsee harjoittelemaan käytännössä oikeassa koulussa. Apuna ja tukena harjoittelussa on ohjaava opettaja, jonka kanssa harjoittelua reflektoidaan kunkin harjoittelun tavoitteiden ja sisältöjen suunnassa.

Harjoitteluissa korostuu myös yhteistyön merkitys. Vuorovaikutus erilaisten lasten ja aikuisten kanssa antaa hyvää kokemusta opettajan työtä ajatellen. Harjoitteluissa on myös ainutlaatuinen mahdollisuus keskustella toisten aikuisten kanssa, pohtia yhdessä oppimista, opettamista ja kasvattamista, sekä saada arvokasta palautetta omasta toiminnasta.

Ohjatut harjoittelut ovat paljon muutakin kuin opetuksen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Syvällinen ymmärrys oppimisesta, opetettavista aineista ja kasvun tukemisesta auttavat uutta opettajaa selviämään opettajan työn moninaisista haasteista ja kehittymään opettajana. Harjoittelujen aikana opiskelijalle muodostuu melko kattava käsitys opettajan työstä ja siihen liittyvistä olennaisista kysymyksistä. 

Opettajaksi kasvaminen jatkuu koko työuran ajan.