Oppilas tutustuu ompelukoneen
toimintaan ja harjaantuu sen käytössä. Töitä tehdessä opitaan langoittamaan kone
ja säätämään perusompeleet. Oppilas harjaantuu suunnittelemaan sekä töiden ulkonäköä
että niiden rakennetta. Tuotetta tehdessään hän hahmottaa ja ymmärtää sen työjärjestyksen.
Oppilas oppii leikkaamaan tarvittavan kankaan mittojen mukaan tai kaavaa apuna
käyttäen. Työnsä valmistamiseksi hän oppii huolittelun, sauman ja käänteen. Työskentelyssä
harjoitellaan saksien, mittojen, merkitsemisvälineiden, erilaisten neulojen ja
silitysraudan käyttöä. Materiaalina käytetään erilaisia kankaita; samalla oppilas
tutustuu kankaan rakenteeseen ja oppii erottamaan kankaan oikean ja nurjan puolen.
3. luokkalaisten nokkahuilupussit
Herneukko
5.- 6. -luokat
Ompelutöissä siirrytään vaatteen valmistukseen. Suunnittelussa korostetaan ratkaisujen
yksilöllisyyttä ja toimivuutta. Oppilas tutustuu kaava-arkin käyttöön, hahmottaa
leikkuusuunnitelman ja ymmärtää vaatteen työjärjestyksen. Vaatetta valmistaessaan
oppilas oppii laatimaan taloudellisen leikkuusuunnitelman ja toimivan työjärjestyksen.
Oppilas vahvistaa ompelukoneen käyttötaitojaan, oppii käyttämään saumuria ja perehtyy
joustavan materiaalin käsittelyyn. Materiaalitiedon alueelta oppilas hallitsee
luonnonkuidut ja tietää mikä on tekokuitu.
7. luokka
Vaatteen ompelujaksoissa oppilas valmistaa alaosan ja yläosan
vaatteet muodin ja aiemmin opittujen taitojen pohjalta. Olennaisina
uusina asioina oppilas oppii kaavojen muuttamisen, erilaisten yksitysikohtien
valmistamisen sekä vaatteen sovituksen. Oppilas vastaa itse koko
valmistusprosessista. Töiden eriytyminen painottuu siten, että oppilas
kertaa myös puutteellisia taitojaan ja hallitsee lopulta kokonaisvaltaisesti
vaatteen valmistusprosessin. Lisäksi oppilaalla on mahdollisuus
toteuttaa pieniä ompeluun liittyviä töitä sisustustekstiilien, asusteiden
ja vaatehuollon alueelta.