JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet















 



Ompelu

3.- 4. -luokat

Oppilas tutustuu ompelukoneen toimintaan ja harjaantuu sen käytössä. Töitä tehdessä opitaan langoittamaan kone ja säätämään perusompeleet. Oppilas harjaantuu suunnittelemaan sekä töiden ulkonäköä että niiden rakennetta. Tuotetta tehdessään hän hahmottaa ja ymmärtää sen työjärjestyksen. Oppilas oppii leikkaamaan tarvittavan kankaan mittojen mukaan tai kaavaa apuna käyttäen. Työnsä valmistamiseksi hän oppii huolittelun, sauman ja käänteen. Työskentelyssä harjoitellaan saksien, mittojen, merkitsemisvälineiden, erilaisten neulojen ja silitysraudan käyttöä. Materiaalina käytetään erilaisia kankaita; samalla oppilas tutustuu kankaan rakenteeseen ja oppii erottamaan kankaan oikean ja nurjan puolen.

3. luokkalaisten nokkahuilupussit
Herneukko

5.- 6. -luokat

Ompelutöissä siirrytään vaatteen valmistukseen. Suunnittelussa korostetaan ratkaisujen yksilöllisyyttä ja toimivuutta. Oppilas tutustuu kaava-arkin käyttöön, hahmottaa leikkuusuunnitelman ja ymmärtää vaatteen työjärjestyksen. Vaatetta valmistaessaan oppilas oppii laatimaan taloudellisen leikkuusuunnitelman ja toimivan työjärjestyksen. Oppilas vahvistaa ompelukoneen käyttötaitojaan, oppii käyttämään saumuria ja perehtyy joustavan materiaalin käsittelyyn. Materiaalitiedon alueelta oppilas hallitsee luonnonkuidut ja tietää mikä on tekokuitu.


7. luokka

Vaatteen ompelujaksoissa oppilas valmistaa alaosan ja yläosan vaatteet muodin ja aiemmin opittujen taitojen pohjalta. Olennaisina uusina asioina oppilas oppii kaavojen muuttamisen, erilaisten yksitysikohtien valmistamisen sekä vaatteen sovituksen. Oppilas vastaa itse koko valmistusprosessista. Töiden eriytyminen painottuu siten, että oppilas kertaa myös puutteellisia taitojaan ja hallitsee lopulta kokonaisvaltaisesti vaatteen valmistusprosessin. Lisäksi oppilaalla on mahdollisuus toteuttaa pieniä ompeluun liittyviä töitä sisustustekstiilien, asusteiden ja vaatehuollon alueelta.


 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila