JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet

 









 


Tekstiili- ja kuluttajatieto


3.-4- luokat

Ompelutöiden materiaalina käytetään erilaisia kankaita; samalla oppilas tutustuu kankaan rakenteeseen ja oppii erottamaan kankaan oikean ja nurjan puolen.

Lanka- ja huovutustöiden yhteydessä tutustutaan villakuidun rakenteeseen, villan ominaisuuksiin ja sen hoitoon.

5.-6- luokat

Kuudennen luokan jälkeen oppilas tunnistaa luonnonkuidut ja tietää mikä on tekokuitu. Tekstiilitiedossa hän tutustuu tarkemmin puuvillan, pellavan ja villan ominisuuksiin ja niiden hoitoon. Kuitusisältöihin hänellä on mahdollisuus tutustua fysiikkaan ja kemiaan integroidun projektityöskentelyn puitteissa. Kuudennen luokan oppilas tutustuu erilaisiin neuloksiin valmistaessaan ompelutyön joustavasta materiaalista.

7. luokka

Oppilaat valitsevat materiaalit vaatemallin, muodin ja vuodenajan mukaan. Kukin perehtyy omien vaatetuskankaidensa rakenteisiin, kuitusisältöihin ja hoito-ohjeisiin. Materiaalituntemus laajenee ja jäsentyy luokkatovereiden kangasvalintojen ja yhteisen materiaalitiedon kartoituksen kautta. Oppilas tietää olennaisia luonnon- ja tekokuitujen eroja; ominaisuuksiin, käyttötarkoituksiin ja hoitoon liittyen. Oppilasta ohjataan valveutuneeksi ja kriittiseksi kuluttajaksi, joka kantaa vastuun valinnoistaan materiaalia opetukseen.


http://www.kaspaikka.fi/materiaali-ja-kuluttajatieto/index.html

http://www.kaspaikka.fi/testit/index.html
http://www.kuluttajavirasto.fi/

http://www2.edu.fi/materiaalipankki/index.php?id=159

http://www.silkki.com/

tekstiilit ja ympäristö:
http://www.finatex.fi/index.php?mid=5&pid=122

tekstiilikuitusanasto:
http://www.finatex.fi/index.php?mid=7&pid=63

kuituopas:
http://www.finatex.fi/index.php?mid=7&pid=45

tekstiilituotteiden ympäristömerkinnät:
http://www.finatex.fi/index.php?mid=5&pid=123

 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010
Riitta Huovila