JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet















 


 

 

 

 

 

 

 

 



Eheyttäminen ja aihekokonaisuudet käsityönopetuksessa

Aihekokonaisuudet normaalikoulun opetussuunnitelmassa

Ihmisenä kasvaminen

Käsitöissä voidaan töitä suunnitellessa toteuttaa luovuutta ja kehittyä siinä. Oppilas työskentelee taitojensa mukaan, kohtaa oman taitavuutensa rajat ja saa mahdollisuuden harjaantua taidoissaan. Oppilas kokee iloa ja tyydytystä työstään ja saa myönteistä palautetta itsetunnolleen onnistumisen elämysten ja valmistamiensa töiden kautta. Työskentelyssä kiinnitetään huomiota yhteistoiminnallisuuteen, vastuun ottamiseen omasta ja ryhmän toiminnasta sekä yhteisestä työskentely-ympäristöstä huolehtimiseen. Itsearvioinnissa näkökulmana on sekä yksilönä että ryhmän jäsenenä toimiminen.

Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys

Käsitöissä tutustutaan Suomen ja muiden maiden käsityöperinteeseen sekä muodin ja muotoilun piirteisiin eri aikoina.

http://www.craftmuseum.fi/
http://www.nba.fi/NATMUS/Infofin.htm


Viestintä- ja mediataito

Työsuunnitelmien valmistamisessa ja niiden esittelyssä käytetään erilaisia kuvallisen, sanallisen ja esineellisen ilmaisun tapoja. Keskusteluissa pohditaan mainonnan merkitystä muotiin ja pukeutumiseen liittyvien asenteiden muokkaajana.

http://www.kaspaikka.fi/tietotekniikka_kasityossa/index.html


Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys


Kokonaista käsityöllistä prosessia toteuttamalla osoitetaan eri tekijöiden osuus tuotteen valmistamisessa. Käsityöläisammatteihin ja yritystoimintaan tutustumalla perehdytään yrittäjyyteen ja erilaisiin ammattivaihtoehtoihin.

http://www.kaspaikka.fi/yrittajyyskasvatus/index.html


Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta

Materiaalivalinnoissa ja materiaalien työstämisessä huomioidaan säästäväisyys ja taloudellisuuden periaatteet sekä arvioidaan materiaalien ja tuotteiden ekologisuutta. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti korostetaan kierrätyksen eri muotoja ja tuotteen elinkaaren merkitystä ympäristölle.

http://www.kaspaikka.fi/keke/index.html
http://www.curec.net/index.php?option=com_content
http://www.kierratyskeskus.fi/uudelleenkayttolinkit
http://www.kierratyskeskus.fi/files/33/UE_Vanhaonkaunista.pdf
http://www.plan-b.fi/index.php

Tuunauskurssin ideointiin

Turvallisuus ja liikenne

Käsityönopetuksessa painotetaan työvälineiden ja koneiden oikeaa ja turvallista käyttöä. Materiaalitietoudessa otetaan huomioon turvallisuustekijät sekä työstämisen että käytön kannalta.

http://www.kaspaikka.fi/tekninen_tyo/index.html


Ihminen ja teknologia


Töiden suunnittelussa käytetään monipuolisesti tietokoneiden piirto- ja suunnitteluohjelmia. Koneita ja laitteita käytettäessä tutustutaan niiden toimintaperiaatteisiin sekä niiden oikeaan ja mielekkääseen käyttöön. Työskentelyn yhteydessä tutustutaan käytettävien materiaalien valmistukseen, niiden rakenteisiin, viimeistelyyn ja käyttötarkoituksiin sekä teknologian tarjoamiin kehitysmahdollisuuksiin.

Teknologiakasvatus Jyväskylän Norssissa
Tämä toimii -kilpailu osana teknologiakasvatusta

 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010
Riitta Huovila