Tekninen
työ
3.-4. luokat
5.-6. luokat
7.
luokka
Seitsemännen
luokan tekninen työ on jatkoa 1-6 luokilla opituille asioille. Opettelemme jo
tuttujen käsityökalujen lisäksi koneellista työskentelyä. Pääpaino ei ole koneiden
käytön opiskelulla, vaan niiden turvallista käyttöä opiskellaan tarpeen mukaan
töiden edetessä. Työskentelyssä on tarkoituksena oppia luovien ongelmanratkaisutilanteiden
kautta omaa suunnittelua, keksimistä ja omien suunnitelmien toteuttamista. Tärkeää
on siis kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen käsityöprosessin oppiminen.
Oppilaita
ohjataan hahmottamaan laajasti ympärillämme olevaa teknologiaa. Oppilaiden tarpeet
ja suunnitelmat ohjaavat materiaalivalintoja. Tavoitteena on tutustua teknisen
työn kirjoon mahdollisimman monipuolisesti, jotta oppilaat saisivat perusteita
myös kahdeksannen ja yhdeksännen luokan teknisen työn kurssien valintoja varten.
Opinnot muodostuvat aihepiireistä, jotka oppilaat suunnittelevat opettajan
antamissa rajoissa (materiaalit, koko, tekniikat jne.) Teknisen työn tunnilla
työn tuloksena syntyy useimmiten konkreettinen tuote. Se ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys.
Tuotos saattaa joissakin tapauksissa olla tietokoneohjelma, näyttelyn suunnittelu,
näyttelyn rakentaminen tms. Tästä syystä jatkossa tuotteen sijasta käytetään sanaa
tuotos.
Teknologia
Teknisen työn yhteydessä teknologia tarkoittaa teknisten laitteiden toiminnan
ja käytön opiskelua. Seitsemännen luokan aikana tutustutaan mekaanisten koneiden
toimintaan (vannesaha, tasohöylä mig-hitsauslaite, metallisorvi). Lisäksi tutustutaan
tietokoneohjattuihin, ohjelmoitaviin laitteisiin (cnc-jyrsin, robolab-legosarjat).
Mahdollisuuksien mukaan toteutetaan yksi vierailu johonkin yritykseen tai laitokseen,
joka käyttää robotteja ja automaatiota.
Tavoitteena seitsemännellä luokalla
on
-oppia ymmärtämään teknologian peruskäsitteistöä
-oppia arkielämään
liittyviä teknisten järjestelmien toimintaideoita -oppia jäsentämään ja analysoimaan
teknistä ympäristöä
-hahmottaa, miten teknologian kehittäminen vaikuttaa tai
on riippuvainen luonnontieteiden kehittymisestä
-oppia hyödyntämään teknologian
suomia mahdollisuuksia, esim. työvälineiden luovaa käyttöä
-oppia löytämään
ja ratkaisemaan arkipäivän todellisia ongelmia, esim. polkupyörän korjaus
-oppia
tiedostamaan ja arvioimaan teknologista ympäristöä ja teknologian kehittämismahdollisuuksia
-tutustua innovaatioprosessiin
Suunnittelu
Suunnittelua opetetaan muovityön ja puutyön valmistuksessa. Oppilaat piirtävät
tuotteestaan eri vaihtoehtoja, joista valitaan paras. Parhaasta tehdään havainnollinen
pienoismalli tai täysikokoinen hahmomalli, josta voidaan vielä tehdä parannuksia.
Tämän jälkeen tehdään piirustukset, joissa on tuotos on kuvattuna kolmelta eri
sivulta. Mahdollisuuksien mukaan käytetään tietokonepohjaisia suunnitteluohjelmia.
Materiaalien
integrointi
Samassa tuotteessa voidaan käyttää kahta tai useampaa materiaalia.
Oppilasta ohjataan järkeviin materiaalivalintoihin jo suunnitteluvaiheessa. Materiaalin
integroinnin yhteydessä huomioidaan myös taloudellisuus, eli miten materiaalivalinnat
vaikuttavat tuotoksen hintaan.
Integrointi
eri oppiaineisiin
Teknisen työn integrointi muihin oppiaineisiin toteutetaan
ensisijaisesti integrointikursseilla, teemaviikoilla ja projekteissa. Integrointikursseja
perustetaan oppilaiden toiveiden ja valintojen mukaan muiden taito- ja taideaineiden
sekä luonnontieteiden kanssa.
Työskentely
yksittäin ja ryhmässä
Työskentely
teknisen työn peruskurssilla tapahtuu pääasiallisesti yksittäin. Oppilaita kannustetaan
ottamaan vastuuta myös muiden ryhmän työskentelystä siten että nopeimmat ja taitavimmat
oppilaat toimivat apuopettajina neuvoen muita ryhmäläisiään. Ryhmätyöskentely
toteutuu projekteissa ja valinnaiskursseilla kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla.
http://www.tekninenopettaja.net/linkit.htm
http://www-old.pkky.fi/jok/omatekone/puu1.htm
http://groups.msn.com/Kapiokirstu/woodwork.msnw
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/