JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet







































 

 

Tekninen työ

3.-4. luokat

5.-6. luokat

7. luokka

Seitsemännen luokan tekninen työ on jatkoa 1-6 luokilla opituille asioille. Opettelemme jo tuttujen käsityökalujen lisäksi koneellista työskentelyä. Pääpaino ei ole koneiden käytön opiskelulla, vaan niiden turvallista käyttöä opiskellaan tarpeen mukaan töiden edetessä. Työskentelyssä on tarkoituksena oppia luovien ongelmanratkaisutilanteiden kautta omaa suunnittelua, keksimistä ja omien suunnitelmien toteuttamista. Tärkeää on siis kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen käsityöprosessin oppiminen.

Oppilaita ohjataan hahmottamaan laajasti ympärillämme olevaa teknologiaa. Oppilaiden tarpeet ja suunnitelmat ohjaavat materiaalivalintoja. Tavoitteena on tutustua teknisen työn kirjoon mahdollisimman monipuolisesti, jotta oppilaat saisivat perusteita myös kahdeksannen ja yhdeksännen luokan teknisen työn kurssien valintoja varten.

Opinnot muodostuvat aihepiireistä, jotka oppilaat suunnittelevat opettajan antamissa rajoissa (materiaalit, koko, tekniikat jne.) Teknisen työn tunnilla työn tuloksena syntyy useimmiten konkreettinen tuote. Se ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Tuotos saattaa joissakin tapauksissa olla tietokoneohjelma, näyttelyn suunnittelu, näyttelyn rakentaminen tms. Tästä syystä jatkossa tuotteen sijasta käytetään sanaa tuotos.

Teknologia
Teknisen työn yhteydessä teknologia tarkoittaa teknisten laitteiden toiminnan ja käytön opiskelua. Seitsemännen luokan aikana tutustutaan mekaanisten koneiden toimintaan (vannesaha, tasohöylä mig-hitsauslaite, metallisorvi). Lisäksi tutustutaan tietokoneohjattuihin, ohjelmoitaviin laitteisiin (cnc-jyrsin, robolab-legosarjat). Mahdollisuuksien mukaan toteutetaan yksi vierailu johonkin yritykseen tai laitokseen, joka käyttää robotteja ja automaatiota.

Tavoitteena seitsemännellä luokalla on
-oppia ymmärtämään teknologian peruskäsitteistöä
-oppia arkielämään liittyviä teknisten järjestelmien toimintaideoita -oppia jäsentämään ja analysoimaan teknistä ympäristöä
-hahmottaa, miten teknologian kehittäminen vaikuttaa tai on riippuvainen luonnontieteiden kehittymisestä
-oppia hyödyntämään teknologian suomia mahdollisuuksia, esim. työvälineiden luovaa käyttöä
-oppia löytämään ja ratkaisemaan arkipäivän todellisia ongelmia, esim. polkupyörän korjaus
-oppia tiedostamaan ja arvioimaan teknologista ympäristöä ja teknologian kehittämismahdollisuuksia
-tutustua innovaatioprosessiin

Suunnittelu
Suunnittelua opetetaan muovityön ja puutyön valmistuksessa. Oppilaat piirtävät tuotteestaan eri vaihtoehtoja, joista valitaan paras. Parhaasta tehdään havainnollinen pienoismalli tai täysikokoinen hahmomalli, josta voidaan vielä tehdä parannuksia. Tämän jälkeen tehdään piirustukset, joissa on tuotos on kuvattuna kolmelta eri sivulta. Mahdollisuuksien mukaan käytetään tietokonepohjaisia suunnitteluohjelmia.

Materiaalien integrointi
Samassa tuotteessa voidaan käyttää kahta tai useampaa materiaalia. Oppilasta ohjataan järkeviin materiaalivalintoihin jo suunnitteluvaiheessa. Materiaalin integroinnin yhteydessä huomioidaan myös taloudellisuus, eli miten materiaalivalinnat vaikuttavat tuotoksen hintaan.

Integrointi eri oppiaineisiin
Teknisen työn integrointi muihin oppiaineisiin toteutetaan ensisijaisesti integrointikursseilla, teemaviikoilla ja projekteissa. Integrointikursseja perustetaan oppilaiden toiveiden ja valintojen mukaan muiden taito- ja taideaineiden sekä luonnontieteiden kanssa.

Työskentely yksittäin ja ryhmässä
Työskentely teknisen työn peruskurssilla tapahtuu pääasiallisesti yksittäin. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta myös muiden ryhmän työskentelystä siten että nopeimmat ja taitavimmat oppilaat toimivat apuopettajina neuvoen muita ryhmäläisiään. Ryhmätyöskentely toteutuu projekteissa ja valinnaiskursseilla kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla.

http://www.tekninenopettaja.net/linkit.htm
http://www-old.pkky.fi/jok/omatekone/puu1.htm
http://groups.msn.com/Kapiokirstu/woodwork.msnw

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/

 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila & Rami Sipilä