JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet


















 
 

Kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta 4. luokan päättyessä

Oppilas

  • osaa ohjatusti tuottaa luovia ideoita ja kokeilla teknisiä ratkaisuja sekä suunnitella toteuttamiskelpoisen tuotteen
  • työskentelee ohjattuna tarkoituksenmukaisesti suunnitelmaansa toteuttaen ja työturvallisuuden huomioon ottaen
  • hallitsee käsityön perustekniikoita, tuntee keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa perusmateriaaleja
  • työskentelee pitkäjänteisesti sekä ryhmän jäsenenä että itsenäisesti, haluaa kehittyä käsityöntekijänä ja tuntee vastuunsa yhteisistä työvälineistä, työtilojen järjestyksestä ja viihtyisyydestä
  • ymmärtää elinympäristön teknologisia toimintaperiaatteita ja ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteita
  • arvostaa omaa ja toisten työskentelyä, arvioi omaa oppimistaan sekä työnsä tuloksia
  • suhtautuu myönteisesti omaan ja muiden kansojen kulttuuriperintöön.


    Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8

    Visuaalinen ja tekninen suunnittelu

    Oppilas
  • havaitsee myös itsenäisesti ongelmia, kehittelee luovasti ideoita ja suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys, ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
  • dokumentoi suunnitelman esimerkiksi kuvallisesti, sanallisesti, näyttein, pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten, että siitä käy ilmi, millainen idea on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
  • osaa ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.

    Valmistaminen
    Oppilas
  • hallitsee perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen, viimeistelty, ekologinen ja esteettinen
  • työskentelee tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä järjestyksestä ja viihtyisyydestä
  • osaa työskennellä tavoitteisesti yksin tai ryhmissä
  • osaa ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa ja ymmärtää teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia
  • osaa soveltaa muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.

    Itsearviointi ja prosessin pohdinta
    Oppilas
  • kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan ja muodostaa realistisen kuvan taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.
  • suhtautuu annettuun palautteeseen vastaanottavasti ja haluaa suunnata toimintaansa palautteen mukaisesti
  • arvioi ideoitaan ja tuotteitaan esteettisin, taloudellisin, ekologisin ja tarkoituksenmukaisuuskriteerein
  • ymmärtää teknologian, kulttuurin, yhteiskunnan ja luonnon välisiä riippuvuuksia
 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila