OPEP510 Ohjattu orientoiva harjoittelu 5 op (uusi ops)

Opintojakson sisältö. Lisätietoja saat ohjaavalta opettajalta etunimi.sukunimi@norssi.jyu.fi tai puh. 014 - 260 1916 (miehet), 014 - 2601917 (naiset)

SISÄLTÖ

Kummikouluharjoittelu (LPE.005) korvaa 1 op

Luennot Koulu työyhteisönä ja sekaryhmätyöskentely Normaalikoululla 2 op

• Teemoina luennoilla: yhteinen perusopetus, koulu ja yhteisöllisyys,oppilaan ohjaus ja koulun sidosryhmät, oppilashuolto, erilainen oppija, opettajuus.
  • Sekaryhmätyöskentely perusopetuksen nimikkoluokassa. Sisältää noin 10 h ohjattua observointia. Teemoina: luokanohjaajan työ ja nimikkoluokkaan tutustuminen, vuorovaikutus ja työrauha oppitunneilla, oppilaan ohjaus ja oppilaskunta, oppilashuolto, erilainen oppija, kohti omaa opettajuutta.

Liikunnan opetus ja ohjaustyöskentely Normaalikoululla 2 op

Kaikille liikunnanharjoittelijoille yhteiset osat:

• Normaalikoulun käytänteet, taloon tutustuminen
  • Opettajan oikeudet ja velvollisuudet liikunnan- ja terveystiedon opettajan näkökulmasta
  • Liikunnan koulukohtainen opetussuunnitelma (po+lukio).

Omissa liikunnan ohjausryhmissä:
  • Oma opetusryhmä tutuksi
  • Tuntien suunnitteleminen, tuntien pito, palautekeskustelut ja loppukoonti: 4 opetuskertaa pareittain + 1 aktiivinen pohjatunti + 1 aktiivinen jälkitunti mahdollisuuksien mukaan
  • Käsiteltävät teemat: oppiaineen luonne, sisältöjen pedagogista tarkastelua, opetusvälineet, työtavat ja oppimisympäristöt, työturvallisuus, erilaiset oppijat ja tavoitteellinen toiminta (3 x 2 h).

Kirjalliset työt liittyen liikunnan pedagogiikka käytännössä osuuteen (koneella kirjoitettuja)

• Kummikouluharjoittelun raportti
  • Pedagogisen päiväkirjan lomake 2 (omat vahvuudet ja haasteet ennen opetusta)
  • Lomake 1 (arvioita oppilaista ennen opetusta pohjatunnin jälkeen)
  • Opetusten jälkeen oppilaiden arviontilomake 3, itsearviointilomake 4 ja yhteenvetolomake 5.