Jyväskylän kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan Jyväskylän normaalikoulun perusopetuksen seitsemännelle vuosiluokalle otetaan oppilaat Jyväskylän kaupungin perusopetuksen oppilaaksioton perusteiden mukaisesti seuraavin tarkennuksin:
- Normaalikoulun kuudennelta luokalta siirtyvät oppilaat, joille koulu pystyy järjestämään riittävän oppimisen tuen.
- Hakemusten perusteella koulumatkan pituuden perusteella.
- Muut Jyväskylän kaupungin perusopetuksen oppilaaksioton perusteet soveltuvin osin.
Koska yliopiston harjoittelukoululla ei ole velvollisuutta järjestää perusopetuslain mukaista erityistä tukea (erityisopetusta - 1.8.2025 alkaen oppilaskohtaisia tukitoimia) sitä tarvitseville oppilaille, harkitaan tällaista tukea todennäköisesti tarvitsevien oppilaiden kohdalla yksilöllisesti se, onko Normaalikoululla mahdollisuutta järjestää oppilaan kannalta riittävää tukea vai saisiko hän paremman tuen jossain Jyväskylän kaupungin ylläpitämässä koulussa.
Oppilaita otetaan kokonaisuudessaan enintään niin paljon, kuin koulussa on tilaa. Muille hakijoille Jyväskylän kaupunki osoittaa toisen lähikoulun.
Oppilaan osoitteeksi pitää ilmoittaa lapsen tosiasiallinen asuinpaikka (ei esim. mummolaa tai perheen kakkosasuntoa). Väestörekisterimerkintäkään ei sido oikeudellisesti, jos tosiasiallinen asuinpaikka on muualla. Jos huoltajat asuvat eri osoitteissa, tulee oppilaan osoitteeksi ilmoittaa lähihuoltajanosoite. Jos myöhemmin selviää, että oppilaan koulupaikka ei ole määräytynyt tosiasiallisen asuinpaikan perusteella, oppilaalle osoitetaan lähtökohtaisesti uusi koulupaikka.
Hakemuksia luokille 7–9 voi jättää ympäri vuoden. Oppilaan valinnassa käytetään yllä mainittua oppilaaksioton järjestystä. Oppilas voidaan valita vain, jos kyseisellä luokka-asteella on tilaa.
Toissijaiseen kouluun (muuhun kuin kunnan osoittamaan lähikouluun) hakevalla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta maksuttomaan koulukuljetukseen tai avustukseen (PoL 32§).
Normaalikoulun oppilaaksiotosta voi kysyä myös yläkoulun asterehtorilta: Jaana Ailinpieti (perusopetus 7-9).