JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
ompelu
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet










 



7. luokka

Ompelu TSA 1 ja 3

Vaatteen ompelujaksoissa oppilas valmistaa alaosan ja yläosan vaatteet muodin ja aiemmin opittujen taitojen pohjalta. Olennaisina uusina asioina oppilas oppii kaavojen muuttamisen, erilaisten yksitysikohtien valmistamisen sekä vaatteen sovituksen. Oppilas vastaa itse koko valmistusprosessista. Töiden eriytyminen painottuu siten, että oppilas kertaa myös puutteellisia taitojaan ja hallitsee lopulta kokonaisvaltaisesti vaatteen valmistusprosessin. Lisäksi oppilaalla on mahdollisuus toteuttaa pieniä ompeluun liittyviä töitä sisustustekstiilien, asusteiden ja vaatehuollon alueelta.


Lankatyöt TSA 2

Neulonnassa oppilas syventää tietojaan ja taitojaan. Oppilas oppii kirjoneuleen, erilaisia kuvioneuleita, neulereunoja ja -saumoja. Oppilas neuloo itse suunnitellun tuotteen (esim. sukka) ja tutustuu koneneulontaan. Opiskelussa keskitytään neuletyön suunnitteluun, työohjeen itsenäiseen ymmärtämiseen ja viimeistellyn työn aikaansaamiseen.


Painanta ja värjäys

Kankaanpainantaa ja -värjäystä tai lankojen värjäystä sovelletaan valmistettaviin töihin selkein oppimistavoittein. Tavoiteltavaa on oppia tai kokeilla jotakin uutta tekniikkaa tai työtapaa. Tekniikoilla oppilas voi rikastuttaa valmistamaansa ompelu- tai lisätyötään.


Kirjonta

Huomioiden aiempien vuosien työt, oppilas rikastaa valmistamaansa ommeltua, neulottua, huovutettua, kudottua tms. tuotetta erilaisilla erikoistekniikoilla. Painopiste on edelleen toimivan ja omaperäisen tuotteen suunnittelussa ja uusien tekniikoiden oppimisessa.


Kudonta

Oppilaalla on välityönään mahdollisuus tutustua helmi- tai kankaankudontaan.


Huovutus

Oppilas tutustuu laajemmin eri huovutustekniikoihin ja toteuttaa huovutustyön jollain aikaisemmin kokeilemattomalla tekniikalla (märkä-, neula-, reservi-, estohuovutus tai muu uusi menetelmä). Aikaisempien vuosien huovutustöihin verrattuna oppilas kantaa itse kokonaan vastuun työnsä suunnittelusta ja toteutuksesta.


Tekstiili- ja kuluttajatieto

Oppilaat valitsevat materiaalit vaatemallin, muodin ja vuodenajan mukaan. Kukin perehtyy omien vaatetuskankaidensa rakenteisiin, kuitusisältöihin ja hoito-ohjeisiin. Materiaalituntemus laajenee ja jäsentyy luokkatovereiden kangasvalintojen ja yhteisen materiaalitiedon kartoituksen kautta. Oppilas tietää olennaisia luonnon- ja tekokuitujen eroja; ominaisuuksiin, käyttötarkoituksiin ja hoitoon liittyen. Oppilasta ohjataan valveutuneeksi ja kriittiseksi kuluttajaksi, joka kantaa vastuun valinnoistaan materiaalia opetukseen.

 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila