JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet



 



Alkuopetuksen käsityö

Käsityö on oppilasta monipuolisesti kehittävää toimintaa, jossa kädentaidot, tiedot ja luovuus yhdistyvät. Käsityötä tehdessään oppilas oppii tuntemaan, käyttämään ja soveltamaan erilaisia materiaaleja, työvälineitä ja työtapoja. Kädentaitoja harjoitettaessa hienomotoriset taidot kehittyvät ja oppilas oppii käsityöhön liittyviä käsitteitä. Oman työn suunnittelussa ja valmistamisessa painotetaan omatoimisuutta ja kykyä työskennellä suunnitelmallisesti, pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti. Toiminnan myötä pyritään kehittämään oppilaan taitoa arvioida omaa työskentelyään ja tuotoksiaan.

Tavoitteet
Esiopetuksessa
- lapsi kokeilee erilaisia työtapoja ja työvälineitä
- lapsi innostuu käsityön tekemisestä ja oppii arvostamaan omaa työtään - lapsen oppimisvalmiudet kehittyvät.

Vuosiluokilla 1-2 oppilas oppii
- kädentaitoja
- ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja sekä luovien ratkaisujen tekoa
- avaruudellista hahmottamista suunnitellessaan ja toteuttaessaan työtään
- kiinnittämään huomiota tuotteiden esteettisiin ominaisuuksiin, väreihin ja muotoihin
- valmistamaan erilaisia tuotteita
- huolehtimaan työympäristöstään ja työvälineistään
- arvioimaan ja arvostamaan omaa työskentelyään ja valmistamiaan tuotteita

Sisällöt
Oppiaines suunnitellaan mahdollisuuksien mukaan siten, että käsityön aihepiirit liittyvät luontevasti kulloinkin käsiteltäviin teemoihin. Aihepiirien tulee olla riittävän väljiä, jotta ne jättävät tilaa opetuksen eriyttämiselle ja oppilaan omille ratkaisuille. Töiden tulee olla oppilasta motivoivia, tarpeellisia ja käyttökelpoisia, siksi aihepiirien suunnittelussa lähdetään liikkeelle lapsen maailmasta. Aiheet suunnitellaan siten, että oppiaines kattaa käsityön eri alueet. Toistuvalla harjoituksella vahvistetaan perustaitoja ja niiden soveltamista. Tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin materiaaleihin ja työvälineisiin sekä saada kokemuksia niiden ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista.

Aihepiirien suunnittelun lähtökohtana voi olla
- elämys, kokemus, ajankohtainen asia
- ongelma, johon haetaan ratkaisua
- esineen tai työn käyttötarve
- työtapa, jota halutaan kokeilla ja opiskella
- työväline, jonka käyttömahdollisuuksia tai -ominaisuuksia kokeillaan ja opiskellaan
- oppilailta, kouluympäristöstä tai kodeista tuleva idea


http://www.yle.fi/matochfritid/hobby.php
http://www.metsavastaa.net/askartelua
http://www.perhekerho.net/askartelu/
http://www.kierratyskeskus.fi/askarteluopas
http://www.ohjaaja.net/kerhonohjaajanetti/askartelua.html

 







Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila