6c-luokka leirikoulussa Piispalassa

Leirikoulu, Piispala, Kannonkoski 17.-18.8.2023

Lähdimme leirikouluun 17.8. aamulla. Matkalla tuli vähän huono olo, koska bussi tärisi paljon. Selvisimme kuitenkin perille. Ennen ensimmäistä ruokailua saimme huoneet ja meillä oli leirikoulun avaus.

Ensimmäinen aktiviteettini oli melonta. Sää oli tuulinen ja joidenkin kanootit lähtivät tuulen mukana. Meillä melonta sujui hyvin, sillä kolmestaan se oli aika helppoa. Lopulta olimme kierrelleet järvellä eri kohtia ja pääsimme kaikki rannalle, joitakin toki opettajat joutuivat hinaamaan. Onneksi kenenkään kanootti ei kaatunut, eikä kukaan kastunut.

Melonnan jälkeen osa meni keilaamaan ja toiset pieneläinpiha -Pihkaan. Itse menin Pihkaan. Saimme hoitaa eläimiä: siivosimme häkkejä, vaihdoimme vettä ja lisäsimme ruokaa. Lopuksi saimme ottaa marsuja syliin ja katsella muita eläimiä: untuvakanoja, pupuja jne. Aivan lopuksi menimme metsään vuohien ja hevosen kanssa.

Päivällisellä ruokana oli tonnikalapastaa ja jäätelöä. Vapaa-ajalla valmistauduimme saunaan. Näimme myös tervabubin. Kävin hyppimässä ponttoonilla ja halukkaat saivat uida ja saunoa. Vesi oli aika lämmintä, mutta tuulisella säällä oli laiturilla aika viileää. Kun tulin saunasta ja olin menossa järveen, päälleni kaadettiin vettä. Saunan jälkeen oli mehua, sämpylää ja paistoimme lettuja. Illalla kävimme pienellä juoksulenkillä metsässä ja olimme aika myöhään kämpällä koska, hiljaisuus oli kymmeneltä. Illalla oli huonetarkastus ja puhelimet piti antaa opelle yöksi. Illalla katsoimme ikkunasta ja näimme muista ikkunoista luokkalaisiamme.

18.8. aamulla söimme aamupalaa ja siivosimme huoneemme.
Meillä oli kiipeilytorni joka oli 12 m korkea. Kiipesin ylös ja laskeuduimme köydellä alas. Se oli hauskaa. Kiipeilytornin jälkeen oli korukivenhiontaa, jossa hioimme kivistä koruja. Minä tein kvartsista torahampaan. Käytimme hiontaan hiomapaperia, hiomakonetta ja hiomakiveä.

Lopuksi meillä oli leirikoulun lopetus ja lounas. Bussi oli hieman myöhässä ja odotellessa sai käydä kioskilla. Siellä sai käydä myös vapaa-ajalla.

En tiedä mikä oli hauskinta, mutta kaikki oli kivaa.

Parhaat kaksi koulupäivää!

Matka Piispalaan kesti noin puolitoista tuntia. Bussin saavuttua piispalaan menimme syömään. Ruoka oli todella hyvää. Majoituimme paritaloissa, joihin saimme viedä tavaramme ja sen jälkeen alkoi ohjelma. Ohjelmat oli jaettu oppilaiden toiveiden mukaan niin, että ensimmäisessä ohjelmassa vaihtoehtoina oli keilaus tai melonta. Itse menin keilaukseen. Keilauksessa pelasimme kahden hengen porukoissa. Toinen vaihtoehto eli melonta (jossa en itse ollut) oli ollut todellakin seikkailu. Kanootit olivat tuulen takia menneet vähän omilla teillään, mutta kaikilla oli silti kivaa.

Tämän jälkeen alkoi päivän toinen aktiviteetti. Vaihtoehtoina tässä oli Green care -kotieläinpiha tai keilaus. Eläinpihalla hoidimme aluksi pieneläimiä. Tämän jälkeen saimme silitellä ja pitää marsuja sylissä. Kävimme myös lenkillä vuohien ja Smilla-ponin kanssa. Vuohet olivat vapaana ja ponia sai jokainen taluttaa vuorollaan.

Vapaa ajalla saimme liikkua Piispalan ympäristössä tai oleskella talossa. Piispalassa oli myös hyviä geokätköjä, joita etsimme vapaa ajalla. Illalla kävimme saunassa ja uimassa. Iltapalaksi oli sämpylää ja paistettiin lettuja. Pelasimme myös Palermoa iltapalan jälkeen! Tämän jälkeen loppuilta oli vapaata. Söimme paljon karkkia ja monet katsoivat myös tv:tä. Klo.22.00. alkoi hiljaisuus ja puhelimet annettiin opettajalle yöparkkiin. Illalla, kun opettaja iltatarkistuksen jälkeen lähti nukkumaan, me oppilaat vielä räpsyttelimme valoja ja vilkutimme toisillemme talojen yläkerran ikkunasta.

Aamulla menimme aamupalalle ja pakkasimme tavaramme ja lähdimme kiipeilytornille sekä korukivenhiontaan. Kiipeilytorni oli 12 metriä korkea. Melkein kaikki uskalsivat kiivetä ja moni voitti myös korkeiden paikkojen pelkoaan ja kiipesi lopulta ihan ylös asti.

Korukivenhionnassa saimme valita kivet ja hioimme niitä hiomakoneella, hiomakivellä, sekä hiomapapereilla. Tämän jälkeen hankasimme niihin kiillotustahnaa ja kiinnitimme niihin narut. Lähdimme viimeisen kerran syömään. Kun olimme syöneet, menimme odottamaan bussia, joka oli hieman myöhässä, mutta se ei ketään haitannut, sillä kukaan ei olisi halunnut lähteä ihan vielä. Bussi tuli ja lähdimme takaisin Jyväskylään. Herkkuja oli jäänyt, joita sitten söimme bussissa. Parhaat kaksi koulupäivää!