Pelaamalla paremmaksi!

Matematiikan maailmaan teknologia-avusteisesti - Pelaamalla paremmaksi! -hanke

Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteinen konsortiohanke Pelaamalla paremmaksi! järjestää Norssin alakoululla matematiikan oppimispelipilotteja matikkapajatoimintana yhteistyössä erityisopettajien kanssa.

Hankkeessa kehitetään teknologia-avusteinen matematiikan oppimispeli ja tutkitaan sen vaikuttavuutta. Keväällä 2024 toteutettavassa pelin pilottitutkimuksessa oppilaat saavat tukea matematiikan prosesseihin sekä pelin muodossa että tarvittaessa myös kohdennetummin yhdessä erityisopettajan kanssa sovittujen tavoitteiden mukaisesti oppilaskohtaisesti. Tavoite on saada arvokasta tietoa oppilailta oppimispelin loppukehitystaipaletta varten.

Ensimmäinen pilotti toteutui 25.4. 5C-luokan kanssa. Oppilaat sukelsivat innokkaasti tutkimusretkelle pelimaailmaan ja sen tarjoamiin monipuolisiin tehtäviin. Pilotin aikana oppilaat ennättivät menestyksekkäästi auttaa saaren asukkaita matemaattisissa haasteissa.

Lisätietoa tutkimuksesta löytyy hankkeen verkkosivuilta
ja kysymyksiä voi esittää Jarno Rautiaiselle.

Yhteystiedot:
apulaisprofessori, hankkeen vetäjä Tuire Koponen (tuire.k.koponen@jyu.fi)
projektitutkija, väitöskirjatutkija Jarno Rautiainen (jarno.k.rautiainen@jyu.fi)
tekninen avustaja, Jaakko Vuori (jaakko.j.vuori@jyu.fi)