Pysäköinti Jyväskylän yliopiston (myös Normaalikoulun) kampuksella muuttuu maksulliseksi 11.3.2024 alkaen – ota eParking-sovellus käyttöön

Alakoulun (Pitkäkatu 8) kampuksella vanhempien/huoltajien osalta pysäköintitilanne ei olennaisesti muutu. Muutokset koskevat lähinnä henkilöstöä ja yliopiston opiskelijoita (opetusharjoittelijat).

Yläkoulun ja lukion kampuksella (Yliopistonkatu 1) muutokset vaikuttavat kaikkiin.

Vanhemmat/huoltajat ja muut vieraat voivat pysäköidä paikoille, jotka on tarkoitettu henkilökunnalle ja vieraille. Tämä vieraspysäköinti noudattaa alueen kadunvarsipysäköinnin hintoja: pysäköinti maksaa arkena 1,5 €/ tunti (korkeintaan 12 € vuorokaudessa). Lauantaina ja sunnuntaina maksimi vuorokausihinta on 8 euroa. HUOM Seminaarinmäellä on muutama maksuton kiekkopysäköintipaikka.

Lukion ja yliopiston opiskelijoille on kuusi pysäköintipaikkaa kutakuinkin nykyisellä kohdalla. Kaikki kampuksen pysäköintipaikat ovat henkilöstön käytettävissä. Pysäköinnin hinta henkilökunnalle sekä lukion ja yliopiston opiskelijoille on 8 snt/tunti + 39 snt aloitusmaksu. Aloitusmaksu maksetaan joka kerta, kun aloittaa uuden pysäköintitapahtuman. Iltaisin ja öisin, eli kello 17–8 välillä, sekä viikonloppuisin pysäköinnistä ei laskuteta henkilökuntaa eikä lukion ja yliopiston opiskelijoita, mutta pysäköinti on silloinkin kuitattava aloitetuksi pysäköintisovelluksessa, jotta pysäköijän oikeus maksuttomaan pysäköintiin todentuu pysäköinnin valvojille.

Mopot, kevyet nelipyörät (mopoautot), mönkijät ja moottoripyörät voi pysäköidä maksutta Oikokadun jatkeen viereisen aidan viereen merkityille paikoille (suunnilleen Mäki-Matin perhepuiston viereisestä portista jätekonttiin saakka).

Pysäköintialueille merkitään selkeästi, mille käyttäjäryhmälle alueen pysäköintipaikat on tarkoitettu. Alueiden merkkejä aletaan uudistaa ma 19.2. alkaen, mutta pysäköintisovellus tarvitaan vasta 11.3.2024.

Jotta voit pysäköidä sujuvasti Jyväskylän yliopiston pysäköintialueille 11.3.2024 alkaen, otathan eParking-sovelluksen käyttöön jo hyvissä ajoin. Jos olet yliopiston tai lukion opiskelija tai henkilöstöä, kirjaudu sovellukseen Haka-tunnuksilla (= yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnus). Tällöin järjestelmä tunnistaa sinut Jyväskylän yliopiston henkilökunnaksi tai opiskelijaksi ja tarjoaa pysäköinnin oikeaan hintaan.

Voit tarkastella pysäköintialueita opaskuvista (pdf): Kampuksen pysäköintialueet ja huoltopysäköintialueet.

Tarkemmat ohjeet pysäköintisovelluksen käyttöön sekä opasvideoita löydät eParkingin sivuilta.

Mikäli koet saaneesi pysäköintivirhemaksun aiheetta, tee asiasta reklamaatio Pysäköintiturvan ohjeiden mukaan.

Tiedot pysäköinnistä löydät kootusti jyu.fi-verkkosivuilta: Kartat ja tietoa vierailijoille.

Jos sinulla on muuta kysyttävää pysäköintiin liittyen, ota yhteyttä sähköpostitse parking@jyu.fi.