JYVÄSKYLÄN NORMAALIKOULU - Käsityön opetussuunnitelma perusopetuksen vuosiluokille 3-9
Tavoitteet
Opetus luokittain
Tekstiilityö 0-7 lk
kudonta, huovutus
Tekninen työ 0-7 lk
puu
metalli
muovi
elektroniikka
Projektit
Valinnaiskurssit
Arviointi
Aihekokonaisuudet

















 


5.- 6. -luokat

Ompelu

Viidennen luokan ompelutyönä valmistetaan helppo vaate. Oppilas tutustuu kaava-arkin käyttöön, hahmottaa leikkuusuunnitelman ja ymmärtää vaatteen työjärjestyksen. Oppilas vahvistaa ompelukoneen käyttötaitojaan ja oppii käyttämään saumuria.

Kuudennen luokan vaatteen suunnittelussa korostetaan ratkaisujen yksilöllisyyttä ja toimivuutta. Vaatetta valmistaessaan oppilas oppii laatimaan taloudellisen leikkuusuunnitelman ja toimivan työjärjestyksen. Uusina asioina perehdytään joustavan materiaalin ompeluun ja kaavamuutosten tekemiseen.


Lankatyöt

Oppilas vahvistaa neulomisen taitoaan valmistamalla tasoneuleesta rakentuvan työn. Oikean silmukan lisäksi oppilas oppii myös nurjan silmukan sekä niiden neulemerkit. Neulepintaa voidaan rikastaa muilla langasta valmistetuilla koristeilla tai silmukoita jäljentämällä. Materiaalitietoudessa tutustutaan villatuotteiden hoitoon. Oppilas neuloo suljettuna neuleena suunnittelemansa työn (esim. lapanen). Työtään varten hän oppii oikeisiin ja nurjiin silmukoihin perustuvan neulepinnan käytön sekä työn leventämisen ja kaventamisen. Työskentelyn apuna opitaan käyttämään sanallista ja kuvallista ohjetta. Lankatöissä voidaan lisäksi tutustua virkkaukseen. Perussilmukoista oppilas oppii ketjusilmukan, kiinteän silmukan ja pylvään sekä leventämisen ja kaventamisen.


Painanta ja värjäys

Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat työn jonka olennainen osa on esto- tai poistovärjäyksen tuoma pinnan kuviointi. Vaihtoehtoisesti tai lisäksi oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat kuvataiteen opetuksen kanssa usean värin kaaviopainantatyön.


Kirjonta

Käsinkirjonnan alueelta oppilas oppii sekä viivaa piirtäviä että pintaa peittäviä kirjontapistoja, sekä tutustuu kansanomaiseen kirjontaan. Pistokirjontatyönä toteutettavan käyttö- tai sisustustekstiilin valmistamisessa on olennaista tekniikanhallinnan lisäksi itsenäinen ja omaperäinen kuvasuunnittelu.

Konekirjontatyö toteutetaan päällikeompelua sekä erilaisia koneompeleita käyttäen, myös tilkkutyöt voidaan luontevasti yhdistää kirjonnan jaksoon.


Kudonta

Oppilas perehtyy kankaankudontaan valmistamalla palttinasidoksisen työn. Kudontaan voidaan tutustua myös erilaisten kudottujen nauhojen tai helmikudonnan kautta.


Tekstiili- ja kuluttajatieto

Kuudennen luokan jälkeen oppilas tunnistaa luonnonkuidut ja tietää mikä on tekokuitu. Tekstiilitiedossa hän tutustuu tarkemmin puuvillan, pellavan ja villan ominisuuksiin ja niiden hoitoon. Kuitusisältöihin hänellä on mahdollisuus tutustua fysiikkaan ja kemiaan integroidun projektityöskentelyn puitteissa. Kuudennen luokan oppilas tutustuu erilaisiin neuloksiin valmistaessaan ompelutyön joustavasta materiaalista.

 


Päivitetty viimeksi 09.02.2010 Riitta Huovila