Alkuopetuksen
käsityö
Käsityö
on oppilasta monipuolisesti kehittävää toimintaa, jossa kädentaidot, tiedot ja
luovuus yhdistyvät. Käsityötä tehdessään oppilas oppii tuntemaan, käyttämään ja
soveltamaan erilaisia materiaaleja, työvälineitä ja työtapoja. Kädentaitoja harjoitettaessa
hienomotoriset taidot kehittyvät ja oppilas oppii käsityöhön liittyviä käsitteitä.
Oman työn suunnittelussa ja valmistamisessa painotetaan omatoimisuutta ja kykyä
työskennellä suunnitelmallisesti, pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti. Toiminnan
myötä pyritään kehittämään oppilaan taitoa arvioida omaa työskentelyään ja tuotoksiaan.
Tavoitteet
Esiopetuksessa
- lapsi kokeilee erilaisia työtapoja ja työvälineitä
- lapsi innostuu
käsityön tekemisestä ja oppii arvostamaan omaa työtään - lapsen oppimisvalmiudet
kehittyvät.
Vuosiluokilla
1-2 oppilas oppii
- kädentaitoja
- ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja
sekä luovien ratkaisujen tekoa
- avaruudellista hahmottamista suunnitellessaan
ja toteuttaessaan työtään
- kiinnittämään huomiota tuotteiden esteettisiin
ominaisuuksiin, väreihin ja muotoihin
- valmistamaan erilaisia tuotteita
- huolehtimaan työympäristöstään ja työvälineistään
- arvioimaan ja
arvostamaan omaa työskentelyään ja valmistamiaan tuotteita
Sisällöt
Oppiaines suunnitellaan mahdollisuuksien mukaan siten, että käsityön
aihepiirit liittyvät luontevasti kulloinkin käsiteltäviin teemoihin. Aihepiirien
tulee olla riittävän väljiä, jotta ne jättävät tilaa opetuksen eriyttämiselle
ja oppilaan omille ratkaisuille. Töiden tulee olla oppilasta motivoivia, tarpeellisia
ja käyttökelpoisia, siksi aihepiirien suunnittelussa lähdetään liikkeelle lapsen
maailmasta. Aiheet suunnitellaan siten, että oppiaines kattaa käsityön eri alueet.
Toistuvalla harjoituksella vahvistetaan perustaitoja ja niiden soveltamista. Tavoitteena
on tarjota oppilaalle mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin materiaaleihin
ja työvälineisiin sekä saada kokemuksia niiden ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista.
Aihepiirien suunnittelun lähtökohtana voi olla
-
elämys, kokemus, ajankohtainen asia
- ongelma, johon haetaan ratkaisua
- esineen tai työn käyttötarve
-
työtapa, jota halutaan kokeilla ja opiskella
- työväline, jonka käyttömahdollisuuksia
tai -ominaisuuksia kokeillaan ja opiskellaan
- oppilailta, kouluympäristöstä
tai kodeista tuleva idea
http://www.yle.fi/matochfritid/hobby.php
http://www.metsavastaa.net/askartelua
http://www.perhekerho.net/askartelu/
http://www.kierratyskeskus.fi/askarteluopas
http://www.ohjaaja.net/kerhonohjaajanetti/askartelua.html