OPEA520 ops äidinkieli ja kirjallisuus

text/html ops_opea520_aidinkieli_s_2010.html — 4 KB

Tiedoston sisältö

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaharjoittelu, Jyväskylän normaalikoulu</title>
</head>

<body>
<p><strong>OPEA520 Syventävä ohjattu  harjoittelu</strong>                                                                     <strong>30.11.2010</strong><br />
  <br />
  <strong>Äidinkieli ja kirjallisuus</strong><br />
  <br />
  <strong>Laajuus</strong>             7 op<br />
  2 op kokonaisuudesta on  mahdollisuus suorittaa sivuaineessa, josta opiskelijalla on vähintään 25 op  suorituksia. <br />
  <br />
<strong>Tavoite</strong>             <br />
Opiskelijan itsenäinen ote työhön syvenee ja  vuorovaikutustaidot vahvistuvat. Opiskelija toimii oman työnsä tutkijana. Hän  syventää oppilasarvioinnin taitojaan, harjaantuu oman toimintansa monipuoliseen  arviointiin ja tulee tietoiseksi opettajan työn eettisestä ja  yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta. </p>
<p><strong>Tutkiva  ote opettajan työssä (1 op)</strong></p>
<ul>
  <li>Opiskelija  suunnittelee ja toteuttaa opetuskokeilun omassa opetuksessaan. Opetuskokeilut  esitellään äidinkielen ja kirjallisuuden koko harjoittelijaryhmälle huhtikuun  alussa. </li>
  <li>Kokonaisuus  integroituu opintojaksoon OPEA610. </li>
</ul>
<p><strong>Muu ainekohtainen harjoittelu  (6 op)</strong></p>
<ul>
  <li>Yhteinen  aloitustilaisuus (<strong>kontaktia 1 t)</strong></li>
  <li>Kohti  omaa opettajuutta –luennot / Norssi (<strong>kontaktia  6 t</strong>)</li>
  <li>Pienryhmän  työn suunnitteleminen, opetussuunnitelmiin, kouluun, mahdollisiin koulukirjastoon,  palo- ja pelastussuunnitelmaan ym. tutustuminen (<strong>kontaktia 9 t</strong>) </li>
</ul>
<p><strong>1.   OPPITUNTIEN SUUNNITTELU, PITÄMINEN JA  HAVAINNOINTI</strong></p>
<ul>
  <li>Opetusryhmään  tutustuminen ennen omia tunteja</li>
  <li>Tuntisuunnitelmien  pohdinta ohjaajan kanssa</li>
  <li>Omien  oppituntien (18) pitäminen</li>
  <li>Oman  opetuksen reflektointi palautekeskusteluissa</li>
</ul>
<p><strong>       (yhteensä kontaktia 42 t, itsenäistä 52  t)</strong></p>
<ul>
  <li>Pienryhmän  (tai muiden ryhmien) muiden opiskelijoiden pitämien tuntien seuraaminen ja  palautekeskusteluihin osallistuminen <strong>(kontaktia  18 t)</strong></li>
</ul>
<p><strong>2.TEKSTIEN  ARVIOIMINEN</strong></p>
<ul>
  <li>Oppilaiden/opiskelijoiden  tekstien arvioiminen ja kommentoiminen <strong>(kontaktia  2 t, itsenäistä 8 t)</strong></li>
</ul>
<p><strong>3.OPINTOPIIRIT OMASSA  PIENRYHMÄSSÄ</strong></p>
<ul>
  <li>Oppilasarviointi:  kurssiarviointi, päättöarviointi <strong>(kontaktia  2</strong> <strong>t, itsenäistä 2 t)</strong></li>
  <li>Kurssisuunnitelman  laatiminen <strong>(kontaktia 2 t)</strong></li>
</ul>
<p><strong>4. OPINTOPIIRIT ½  SUURRYHMISSÄ</strong></p>
<ul>
  <li>Yo-koe:  opettajan tehtävät ennen koetta, kokeessa ja kokeen jälkeen, tekstien tekninen  arviointi <strong>(kontaktia 2 t)</strong></li>
  <li>Erilaisen  oppijan kohtaaminen, kiusaamiseen puuttuminen <strong>(kontaktia 3 + 2 t)</strong></li>
  <li>Opettajan  työn kokonaiskuva, kodin ja koulun yhteistyö <strong>(kontaktia 3 t)</strong></li>
</ul>
<p><strong>   5. OPINTOPIIRI SUURRYHMÄSSÄ:</strong> SmartBoardin pedagoginen  käyttö<strong> (kontaktia 2 t)</strong></p>
<p><strong>    6. PIENRYHMÄN LOPPUPALAVERI</strong> <strong>(kontaktia 2 t)</strong></p>
<p>Opiskelijalla on halutessaan  mahdollisuus osallistua opettajainkokouksiin, vanhempainiltoihin, valvontoihin  ym. opettajan ns. muuhun työhön. </p>
<p><strong>Opintopiiri</strong><br />
  Oppiaineen pedagogiikkaa ja  didaktiikkaa käsittelevä tapaaminen</p>
<p><strong>½  suurryhmä</strong><br />
  Puolet koko äidinkielen ja  kirjallisuuden harjoittelijaryhmästä</p>
<p><strong>Pienryhmä</strong><br />
  Ohjaajan ja hänen ohjauksessaan  olevien opiskelijoiden muodostama ryhmä</p>
</body>
</html>